
ADSL چیست؟
با بهرهگیری از فناوری ADSL – Asymmetric Digital Subscriber Line میتوان با استفاده از یک خط تلفن، کامپیوتر و مودم ADSL و بدون مشغول نمودن خط تلفن، به صورت دایم و با سرعتی بالا به اینترنت متصل شد. به عبارتی دیگر، با استفاده از این فناوری، امکان استفادهی دو منظوره از یک خط تلفن فراهم میگردد تا ضمن استفاده از خط تلفن برای مکالمههای تلفنی، از آن برای برقراری ارتباط پرسرعت و بدون قطعی به اینترنت و بدون هزینهی پالس تلفن بهره گرفت.
ADSL چگونه کار میکند؟
کابلهای تلفن عادی از یک جفت سیم مسی تشکیل یافته است که برای استفاده همزمان از صوت و انتقال دادهها، کل محدوده باید به سه باند انتقال صوت، ارسال داده و دریافت داده تقسیم شود. باند انتقال صوت که در همه خطوط تلفن حتی اگر ADSL نیز به کار گرفته نشود، وجود دارد و باعث ارتباط کاربران با مرکز تلفن میشود. بنابراین کافیست دو باند دیگر در فرکانسهای بالاتر در نظر گرفت. یکی از این باندها آپ استریم (Upstream) نام دارد و برای انتقال دادهها از سمت کاربر به مرکز تلفن و از آنجا به شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی استفاده میشود. باند دیگر با فرکانس بالاتر داون استریم (Downstream) نام دارد و برای انتقال دادهها از سمت شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی (و از آنجا به مرکز تلفن) به کاربر استفاده میشود. باند مربوط به صوت با آپ استریم کمی فاصله دارد تا از نویزها و اختلالات جلوگیری شود.
زمانی اینترنت مطلوب ارزیابی میشود که کاربر با توجه به کیفیت خط و سرویس خریداری شدهاش حداکثر سرعت و کیفیت اینترنت را دریافت نماید و تا زمانی که خود کاربر مودم را خاموش نکرده است، چراغ لینک (ADSL) روی مودم خاموش یا چشمک زن نباشد و ارتباط با شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت، مداوم و بدون نوسان برقرار باشد .
عوامل مهم در کیفیت و سرعت اینترنت عبارتست از:
Downstream: میزان سرعت اتصال مودم کاربر در دریافت دیتا
Upstream: میزان سرعت اتصال مودم کاربر در ارسال دیتا
SNR-Signal to Noise Ratio: نسبت سیگنال به نویز یا به عبارتی میزان نویز به فرکانس مودم تا DSLAM
در واقع شاخص SNR نشان میدهد که به چه میزان سیگنال مفید در مقایسه با سیگنال مزاحم یا نویز در سیستم تلفن مشترک وجود دارد. این شاخص هم در دانلود و هم در آپلود موثر و قابل اندازهگیری است که با دو مقدار SNR Margin Downstream و SNR Margin Upstream نمایش داده میشود که نشان دهنده وضعیت نویز در خط تلفن مشترک است. در واقع این شاخص هر چه بیشتر باشد بهتر است و نشان دهنده ی سیگنال مفید بیشتری است.
در مسیر اینترنت ADSL

عواملی که باعث کاهش SNR میگردد عبارت اند از:
بر روی خط رانژه شده (منظور از رانژه برقراری سرویس ADSL بر روی خط تلفن است) دستگاه دیگری مانند تلفن و یا فکس بدون اسپلیتر وجود داشته باشد.
- فرسوده شدن تجهیزات داخل کافو
- چند تکه بودن سیم از پست تا محل مشترک
- سیم تلفن از کنار کابل برق رد شده باشد.
- اسپلیتر معیوب بر روی خط وجود داشته باشد.
- در کنار مودم دستگاهی مانند: تلفن همراه، تلفن بیسیم، لامپ مهتابی، دستگاه مایکروویو وجود داشته باشد.
- سیم کشی داخل ساختمان، قدیمی و یا پوسیده باشد.
- سیم تلفن از پریز تلفن تا مودم مشکل داشته و یا پریز تلفن معیوب باشد.
- دوشاخه تلفن ضد برق بر روی پریز وجود داشته باشد.
- همچنین هرچه فاصله شما با مرکز مخابرات بیشتر باشد این شاخص کاهش خواهد داشت. البته این فاصله برای +ADSL2 تا شش کیلومتر و برای ADSL تا سه کیلومتر قابل ارایه است.

در ادامه خط یک کاربر را با دو پهنای باند مختلف کانفیگمی نماییم و نتیجه را بر روی نمودار نشان می دهیم.
در تست اول خط کاربر با سرعت 1 مگابیت کانفیگ شده اما سرعت مودم کاربر جهت دریافت 8 مگابیت است. یعنی خط تلفن کاربر توانایی دریافت اطلاعات تا سرعت 8 مگابیت را دارد، که در این شرایط 16 درصد از پهنای باند اختصاص داده شده، از دست رفته است و شاخص SNR خط عدد 8.5 است.
حال در تست دوم خط همان کاربر با سرعت 8192 کانفیگ شده و سرعت مودم کاربر جهت دریافت 8191 است. در این شرایط تقریبا عمده پهنای باند در حال استفاده است و میزان پهنای باند ازدست رفته نزدیک به صفر شده است و شاخص SNR خط نیز عدد 11 است که نسبت به حالت قبلی در شرایط پایدار و مطلوبتری قرار دارد.
نکته آخر اینکه با بالا رفتن پهنای باند ممکن است میزان SNR دچار تغییر شود چرا که سرعت بالاتر سرویس، نیازمند بستر ارائه مناسب تری می باشد. پهنای باند هر میزان بالاتر باشد، شاخص SNR پایین تر می آید. برای مثال ممکن است با خریداری سرویس با پهنای باند 1 مگابیت مشکلی وجود نداشته باشد، اما با افزایش آن به 4 مگابیت مشکلاتی مانند کندی سرعت و قطعی بوجود آید.
با توجه به موارد ذکر شده در بالا، کاملا مشهود است که کیفیت سرویس ADSL در نهایت وابستگی مستقیمی با پارامترهای فیزیکی خط تلفن مشترک دارد، پارامترهایی که از حوزه کنترل شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت خارج است. برای حل مشکلات ذکر شده در این مطلب پیشنهاد می گردد که کاربران ابتدا نسبت به اصلاح سیم کشی تلفن و یا تعویض سیم های فرسوده اقدام نمایند تا بستر مناسب برای بهره بری از سرویس ADSL بصورت مطلوب فراهم گردد. ضمنا تیم فنی فروشگاه انجیلو همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما در این زمینه است.